Profilering naar de arbeidsmarkt

Netwerkactieplan

Mijn Huidige Netwerk

Ik heb op dit moment iets meer dan 200 connecties op LinkedIn, waarvan merendeels persoonlijke connecties van mij zijn. Een gedeelte hiervan bestaat echter al uit zakelijke connecties. Deze zijn via dagen zoals de dag van het zoeken van een belstage opgebouwd. Daarnaast heb ik best wat connecties toegevoegd op het career event, maar daar zo meer over. Ik gebruik LinkedIn op dit moment vooral om te kijken wat mijn persoonlijke connecties bereiken en om contact te leggen met zakelijke connecties wanneer ik iets nodig heb. Het opbouwen van zakelijke connecties probeer ik langzaam te doen door steeds mensen toe te voegen die ik ontmoet op dingen van zowel school als daarbuiten. Ik hoop dat ik dit langzaam nog uit kan breiden zodat dit mij later ook profijt oplevert bij het zoeken van een baan.

Career event + Stagekeuze

Tijdens het career event heb ik mijn ogen op een aantal bedrijven gezet. Ik vond vooral AAE een interessant bedrijf en ben hier direct naartoe gegaan. Na een fijn gesprek met de twee personen bij de kraam heb ik hen beide toegevoegd op LinkedIn. Ik heb hierna ook via hun eigen formulier aangegeven een stage te willen bij hun bedrijf. Ik heb twee dagen na het event ze beide een berichtje op LinkedIn gestuurd om mijn interesse nogmaals te laten blijken, om zo toch een extra stapje te zetten.

Ik vind zelf het idee van een bericht met ‘Help, stage gezocht!’ niet heel aantrekkelijk en ik denk ook dat dit niet de beste kansen oplevert. Daarom kies ik ervoor om het persoonlijk te houden en dingen waar ik interesse in heb direct te benaderen. Bij AAE heeft dit goed uitgepakt want hier mocht ik ook op gesprek komen. Als enige heb ik de kans gehad om een stagegesprek te hebben voor de marketingafdeling van AAE. Na een week kreeg ik reactie terug dat ze me graag wilde aannemen, maar i.v.m. personeel dat ontslag nam er geen plek meer was. Ik mocht daarentegen wel een half jaar later starten indien dit uitkwam.

Ik heb ervoor gekozen om de persoon van AAE te bellen en hem uit te leggen dat dit niet helemaal uitkomt, maar ik graag contact hou voor een eventuele afstudeerstage. Diegene klonk enthousiast hierover. Ik wil hiermee direct mijn opties open houden voor mijn afstudeerstage.

De reden dat dit niet uitkwam is dat er iets op mijn pad kwam waar ik heel graag stage wilde lopen, namelijk Copaco. Bij Copaco heb ik de belstage gehad vanuit mijn opleiding zelf. Tijdens deze 5-daagse belstage merkte ik dat ik Copaco een erg leuk bedrijf vond, en ook de sector goed bij me paste. De informele sfeer in het bedrijf, de B2B marketing en IT sector waren dingen die me goed bevielen, dus ik graag meer over wilde leren. Ik heb daarom ook met mijn begeleider van toen meerdere keren contact gehad. Ik vond dit zakelijk contact handig om te gebruiken voor het vinden van mijn stage.

Copaco was erg enthousiast over mijn belstage dus wilde ze mij ook graag voor de meewerkstage. Ik heb hier uiteindelijk ook mijn stageovereenkomst mogen tekenen en 10 februari 2025 start ik!

Daarnaast heb ik ook het career event veel goede connecties gemaakt, waar helaas niks meer is uitgekomen. Ik heb veel opties zelf afgekapt, omdat ik deze uiteindelijk toch niet zo interessant vond. Er bleek vanuit de mensen van het career event wel vaak veel interesse, want ik kreeg bijna elke keer een enthousiaste reactie terug.

(voorlopige) Goedkeuring stage

Met een enkele kanttekening mag ik beginnen bij Copaco! Deze kanttekeningen zullen besproken worden op de eerste dag van de stage.

Hoe netwerk ik?

Ik heb mijn Netwerk over tijd al wat laten groeien. Een jaar geleden zat ik nog maar op 75 connecties ongeveer. Een grote boost voor mijn LinkedIn was het winnen van de Fontys Best Business. Dit is een prijs die ik met vier groepsgenoten heb gewonnen voor het beste nieuwe business idee voor eerste jaar commerciële economie studenten. Hier heb ik alle juryleden + veel leraren kunnen toevoegen op mijn LinkedIn. Ik ben met de meeste een gesprek aan gegaan en heb zo persoonlijk hun LinkedIn toegevoegd i.p.v. thuis.

Hetzelfde heb ik gedaan op het career event. Ik ben hier op de kraampjes afgestapt van de bedrijven die ik leuk vond, en heb gevraagd of ik ze mocht toevoegen op LinkedIn. Dit mocht elke keer ook. Dit was een drempel waar ik wel overheen moest stappen, maar ik merk dat het me veel oplevert.

Tijdens zoeken van de belstage heb ik ook veel goede gesprekken gehad met verschillende mensen. Hier heb ik ook veel mensen van verschillende bedrijven kunnen toevoegen, allemaal na een leuk praatje. Ik hoop dat ik hiermee ook een goede indruk achter heb kunnen laten i.p.v. alleen een connectie uit het niets.

Korte termijn acties

Een aantal korte termijn acties die ik wil gaan doen om mijn netwerk uit te breiden is veel mensen toevoegen op mijn stage. Tijdens deze stage kom ik veel mensen van veel verschillende afdelingen tegen. Daarnaast heb ik ook contact met klanten en soms ook in het echt. Ik wil graag mijn persoonlijke benadering houden, en zo dus ook klanten toevoegen als dit een leuk gesprek is geweest. Dit breidt mijn zakelijke netwerk op een leuke manier uit, met wellicht ook kansen voor een latere stageplek of zelfs baan!

Lange termijn acties

Ik wil de persoonlijke benadering blijven houden. Dit betekent op de lange termijn de LinkedIn toevoegen van veel klanten en potentiële werkgevers. Wanneer mijn werk/stage het aanbiedt naar beurzen gaan om hier mijn netwerk uit te breiden. Maar vooral mijzelf blijven en lekker een praatje maken met iedereen die ik tegenkom. Echt interesse tonen in diegene en laten blijken dat ik niet zoals elke andere sales/marketing man ben. Ik denk dat dit mij het meeste oplevert in mijn netwerk i.p.v. zomaar iedereen toevoegen zonder resultaat

Solliciteren

Het solliciteren naar een stageplek is voor mij begonnen bij het Career event. Ik heb hier genetwerkt en hier kwamen twee bedrijven uit waar ik uiteindelijk als eerste een brief naar heb gestuurd. Deze brief heb ik gestuurd nadat ik al contact heb gehad met een verantwoordelijke van het bedrijf via LinkedIn. Dit zodat er al een beeld was wie ik ben. Hier zijn de volgende twee brieven uit gekomen:

AAE:

Beste heer/mevrouw,

Voor mijn opleiding Commerciële Economie dien ik twintig weken, veertig uur per week een meewerkstage te lopen. Het betreft de periode 10 februari tot en met 27 juni 2025. Tijdens het career event op woensdag 2 oktober jl. in het Klokgebouw in Eindhoven, heb ik kennis kunnen maken met verschillende bedrijven. Ik merkte direct dat mijn oog viel op jullie bedrijf. In deze motivatiebrief wil ik mijn interesse voor deze meewerkstage kenbaar maken en hoop ik u ervan te overtuigen dat ik een waardige stage kandidaat ben.

Mijn voorkeur gaat uit naar een stage binnen een b2b bedrijf. AAE in het bijzonder trok mijn aandacht omdat het een klantgericht en commercieel bedrijf is, met een sociale en informele uitstraling. Verder viel het mij op dat jullie goede ondersteuning bieden voor stagelopers. Het lijkt mij daarom bijzonder om stage te lopen bij een bedrijf die zich zo in zet voor zijn medewerkers, maar ook de potentiële medewerkers.

Daarnaast viel mijn oog op twee probleemstellingen van AAE voor stagelopers van Commerciële Economie. Het betreft de lancering van de rebranding en de marketing van de eigen events. Ik hoop met een van deze twee aan de slag te kunnen bij jullie, en niet alleen een mooi resultaat voor mijzelf neer te zetten maar ook voor jullie!

Persoonlijk zou ik mezelf omschrijven als vrolijk, gedisciplineerd, gemotiveerd, leergierig en iemand die goed kan doorvragen. Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in het marketingaspect binnen technische en IT bedrijven en hoop ik hier zoveel mogelijk over te leren. Ook ben ik ervan overtuigd dat deze stage mij de mogelijkheid biedt om marketing gerelateerde vaardigheden te ontwikkelen en om te groeien als persoon.

Graag zou ik mijn motivatie in een persoonlijk gesprek verder aan u toelichten. Ik zou graag uiterlijk eind oktober iets van u vernemen. Telefonisch ben ik bereikbaar via +31 6 40773664 en per e-mail op juliusvdmark@gmail.com.

Met vriendelijke groet,

Julius van der Mark

Schmitz Foam Products:

Beste heer/mevrouw,

Voor mijn opleiding Commerciële Economie dien ik twintig weken, veertig uur per week een meewerkstage te lopen. Het betreft de periode 10 februari tot en met 27 juni 2025. Tijdens het career event op woensdag 2 oktober jl. in het Klokgebouw in Eindhoven, heb ik kennis kunnen maken met verschillende bedrijven. Ik merkte direct dat mijn oog viel op jullie bedrijf. In deze motivatiebrief wil ik mijn interesse voor deze meewerkstage kenbaar maken en hoop ik u ervan te overtuigen dat ik een waardige stage kandidaat ben.

Mijn voorkeur gaat uit naar een stage binnen een b2b bedrijf. Schmitz Foam Products in het bijzonder trok mijn aandacht omdat het een klantgericht en commercieel bedrijf is, met een sociale en informele uitstraling. Verder viel het mij op dat jullie goede ondersteuning bieden voor stagelopers. Het lijkt mij daarom bijzonder om stage te lopen bij een bedrijf die zich niet alleen zo in zet voor zijn medewerkers, maar zich ook zo inzet voor de potentiële medewerkers.

Daarnaast viel mijn oog op hetgeen wat jullie verkopen en daarmee ook de marketing hierachter. Het lijkt mij geweldig te ontdekken hoe dit bij de juiste afnemer terecht komt en hoe die te bereiken is. Ik hoop hiermee een mooi eindresultaat voor mezelf neer te zetten, maar ook voor jullie!

Persoonlijk zou ik mezelf omschrijven als vrolijk, gedisciplineerd, gemotiveerd, leergierig en iemand die goed kan doorvragen. Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in het marketingaspect binnen aparte markten en hoop ik hier zoveel mogelijk over te leren. Ook ben ik ervan overtuigd dat deze stage mij de mogelijkheid biedt om marketing gerelateerde vaardigheden te ontwikkelen en om te groeien als persoon.

Graag zou ik mijn motivatie in een persoonlijk gesprek verder aan u toelichten. Ik zou graag uiterlijk eind oktober iets van u vernemen. Telefonisch ben ik bereikbaar via +31 6 40773664 en per e-mail op juliusvdmark@gmail.com.

Met vriendelijke groet,

Julius van der Mark

De brieven zijn iets aangepast maar hebben wel dezelfde opzet. Wat in beide brieven staat is naar waarheid ingevuld, want ik vond beide bedrijven super interessant om deze redenen.

Conclusie

Ik vind dat ik een goed plan voor mezelf heb opgesteld met netwerken en een goed mezelf over de drempel heb gegooid om echt mensen aan te spreken. Ik heb persoonlijk contact prioriteit gegeven en heb het gevoel dat ik daarom ook echt overal langs mocht komen. Ik heb goed voor mezelf bekeken wat mij interessant lijkt en hier bedrijven bij gezocht i.p.v. andersom. Ik ben blij dat ik bij Copaco terecht ben gekomen en hier stage mag lopen. Ik denk dat ik bij Copaco niet alleen de marketing kant bij mijn onderzoek verder leer verkennen, maar ook de sales ins en outs tijdens het meewerken. Daarnaast ben ik er blij dat ik bij een B2B bedrijf in de IT sector mag meelopen. In de toekomst ga ik zeker verder met het gebruiken van mijn persoonlijke lijntjes in mijn netwerk om dingen te bereiken zoals nu!

Zoals je hierboven. al hebt gelezen ben ik uiteindelijk bij Copaco terecht gekomen. Ik kende deze persoon al dus is de sollicitatie iets anders gelopen dan dat er bij een ander bedrijf dit was gebeurd. Ik heb daarom de videopitch ingedeeld op hoe ik bij AAE heb gesolliciteerd. Ik ben hier namelijk op gesprek geweest op locatie. Zie hieronder de link naar de video:

Klik hieronder voor meer:

Scroll naar boven