Dit schooljaar heb ik een aantal keuzevakken die mijn ‘skills’ verder uitbreiden of aanvullen. Hieronder zal je de resultaten zien van de skills.
Gedragsbeïnvloeding
Het eerste keuzevak dat ik heb gekozen is gedragsbeïnvloeding. De bedoeling van dit vak was een nieuwe product/dienst toe te voegen aan een bestaand bedrijf, maar dan vooral de gedachte hierachter te snappen. Waarom zullen mensen in dit marketingtrucje trappen, of juist niet. Hier is dit eindresultaat uitgekomen.
Het gewenste gedrag: Gebruik maken van hun platform in plaats van traditionele eetervaringen in restaurants. Waarom: Om marktaandeel te vergroten en het gemak van thuisbezorging te benadrukken. Voor het bedrijf Thuisbezorgd. Aan de hand van dit gewenst gedrag zijn er een aantal barrières, boosters en informatiebehoeften opgesteld. Voorbeelden hiervan zijn: Mensen zien uiteten als een avondje weg (barrière). Verschillende Thuisbezorgd pagina’s creëren zoals romantisch diner voor 2 en gezellig etentje met vrienden (booster). App biedt meer dan alleen snel eten bestellen (informatiebehoefte).
Na het onderzoeken van al deze dingen zijn een aantal babysteps gemaakt om tot het gewenste gedrag te komen. Deze zijn telkens aangepast wanneer er nieuwe theorie werd onderzocht. Zo is er eerst een babystep aangemaakt zodat mensen überhaupt naar de app gaan, met korting is deze grens verlaagd. Hierna kwam babystep twee, meldingen van de app versturen. Dit is bedoeld om (potentiële) klanten onbewust over dit na te gaan denken. Stap drie was een mail versturen met uitleg van de nieuwe manier. Hier is hopelijk wat meer interactie en zet het ook echt mensen aan het denken. Stap vier is het ook echt tonen in de app, waar de mensen op bestellen. Mensen krijgen de optie om de nieuwe app te proberen in simpele taal. Ook staat de ja al automatisch ingevuld. Er is een optie voor misschien later toegevoegd, zodat men niet het gevoel krijgt dat ze geforceerd worden dit te proberen. Stap vijf is nadat het gewenste gedrag is bereikt, dit nogmaals voor te laten komen. Door een melding te sturen een week of twee later zet dit mensen opnieuw aan het denken aan hun nieuwe ervaring. Wanneer deze positief was, zal er wellicht opnieuw worden besteld op de nieuwe methode.






Design thinking
In blok twee heb ik gekozen voor design thinking. Ik dacht dat dit te maken had met een designs ontwerpen en creatief bezig zijn hiermee. Helaas was dit niet het geval. I.v.m. de inschrijving die open ging voordat de uitleg van de vakken online stond had ik me hier snel voor ingeschreven door het beperkt aantal plekken. Ik kwam er helaas pas later achter dat dit vooral over de social development goals gaat. Ik had dus gekozen voor iets waar niet direct mijn interesse naar uit ging.
Ondanks dat dit niet helemaal soepel verliep heb ik alsnog een leuk eindresultaat neer kunnen zetten. Ik had gekozen voor SDG 3, de goede gezondheid en welzijn van personen. Hiermee kon ik direct aan de slag, ik dacht namelijk direct aan een vriend die last heeft van zijn gezondheid. Hij heeft een chronische ziekte waar hij veel last van heeft. Na een gesprek met hem kwam er vooral uit dat hij zelf vind dat hij te weinig contact heeft met vrienden (en dan vooral in het echt en niet online). Daarnaast mist hij aspecten van zijn werk die hij niet meer kan doen.
Ik kwam hier met het idee om hem en zijn beste vriend mee te nemen naar snookertown. Dit is een plek in Helmond waar hij heeft gewerkt en kan snookeren. Dit vond hij erg leuk en ik heb hem maar ook mezelf een leuke avond bezorgd! Daarnaast hebben we dit nu een maandelijks uitje gemaakt waardoor hij een gedeelte van zijn eenzaamheid al terug heeft zien lopen.


Klantgerichte contentcreatie
Tijdens het derde blok heb ik gekozen voor klantgerichte contentcreatie. Deze skill ging vooral om hoe wij een nieuwe campagne konden bedenken voor een bestaand groot bedrijf. Dit moesten wij toepassen bij de verschillende fases van de customer journey. Dit project ging eigenlijk in groepjes van drie of vier personen, maar ik heb samen met Julius van Duijnhoven (de enige andere Julius op de opleiding) dit met zijn tweeën gedaan. Wij spelen goed op elkaar in en hadden vertrouwen dat dit ook moest lukken. Ook wilde we de uitdaging aangaan om dit met minder man te proberen.

Wij hebben uit alle bedrijven gekozen voor het spoorwegmuseum. Dit omdat wij er beide niks vanaf wisten en het leuk vonden om juist iets te pakken waar we ons in moesten verdiepen. Dit bleek uiteindelijk een goede keuze want er was veel goede informatie over te vinden. We hebben uiteindelijk in de fases See, Think, Live en Care fases een aantal verbeteringen bedacht voor het spoorwegmuseum. In de See fase gaat het vooral over het verbeteren van de aanwezigheid op sociale media. Hier zijn zij op veel platvormen niet of weinig actief. Daarom is er een sociale media campagne uitgewerkt waar ook mee geadverteerd gaat worden. Hier kwam bijvoorbeeld de post links uit:
In de think fase gaat het vooral om het verbeteren van de tools die ze op de website gebruiken. Het gaat hier om tools als youtube analytics en Hotjar. Dit zijn dingen die op youtube en de site aangeeft waar de klant vooral naar kijkt/ wat hij doet. Hiermee kan het spoorwegmuseum beter inspelen op wat de klant wilt.
In de Live fase gaat het verbeterpunt om een scheiding te maken in terugkerende bezoekers en bezoekers die er voor het eerst zijn. In de cijfers is er niet goed te zien welke beoordeling de nieuwe klanten geven en de terugkerende klanten. Wij willen hier een scheiding in maken zodat dit beter te analyseren is en later ook campagnes gericht kunnen worden op specifiek de terugkerende klant of de klant die voor het eerst komt.
De care fase sluit hier op aan. Hier gebeurd het zelfde alleen in een vragenlijst achteraf in plaats van in het museum het te vragen. Dit gebeurd dus weer om deze scheiding te kunnen maken.
Het resultaat wat berekend is dat dit op gaat leveren is 5% meer bezoekers die voor het eerst komen. Dit zorgt direct voor 165.750 euro meer omzet! Dit met een investering van 100.000 euro.
Photoshop
Als laatste heb ik voor de skill photoshop by happy horizon gekozen. Dit heb ik altijd al erg interessant gevonden en ben ook erg blij dat dit werd aangeboden. Ik kon mijn creativiteit hier goed kwijt en heb veel nieuwe dingen geleerd. Ik pakte alles snel op waardoor ik wel wat tijd over had.
In de drie sessies die ik heb gevolgd hebben we veel verschillende dingen gedaan. We hebben vooral de basics geleerd zodat wij zelf later veel dingen kunnen maken. Ik heb het op mijn eigen manier gedaan en er een beetje humor in gebracht. In de eerste les heb ik bijvoorbeeld het volgende gif’je gemaakt:

In de drie sessies die ik heb gevolgd hebben we veel verschillende dingen gedaan. We hebben vooral de basics geleerd zodat wij zelf later veel dingen kunnen maken. Ik heb het op mijn eigen manier gedaan en er een beetje humor in gebracht. In de eerste les heb ik bijvoorbeeld het volgende gif’je gemaakt:
Dit is een foto van de vuurwerkfanaat Ruben Koet. Hij is een vlogger en speelt altijd met illegaal vuurwerk. Vandaar dat ik heb geprobeerd met humor dit eerste onderdeel te maken.

In de twee lessen daarna ging het vooral om het namaken van zijn producten. Dit ging bij mij er goed en op het einde van de laatste les is dit het eindresultaat geworden:
Ik vond de skill photoshop erg leuk! Ik heb mijn creativiteit kunnen uiten in deze skill en ben nog meer benieuwd geworden in wat ik er in mijn werk later er allemaal mee kan gaan doen!
Conclusie skills
Tijdens deze skills heb ik vooral veel nieuwe dingen geleerd en sommige dingen verbeterd. Ook al waren sommige skills niet zoals verwacht, heb ik alles uiteindelijk alsnog met plezier afgerond. De skill klantgerichte contentcreatie heeft mij extra nieuwsgierig naar het marketing gedeelte gemaakt. Dit heeft er ook tot geleid dat ik in mijn stage heb gekozen voor een marketing onderzoeksvraag. De skill design thinking heeft ervoor gezorgd dat ik niet qua schoolgebied wat heb bereikt, maar wel op persoonlijk gebied. Ik ben een stuk dichter bij mijn vriend gekomen door de skill en spreek hem nu een stuk vaker dan voorheen. De skill gedragsbeïnvloeding heeft er vooral tot geleid dat ik heb geleerd dat kleine stapjes vaak beter helpen dan direct hele grote. Het klinkt misschien stom maar sinds kort ben ik begonnen met darten. Ik merkte hier op het begin dat ik nergens kwam en bijna geen verbetering er was. Na deze skill heb ik darten weer opgepakt en begin ik langzaam beter te worden, wat nogmaals dat zien dat kleine stapjes op meerdere plekken werken. Tijdens de skill photoshop heb ik vooral geleerd dat ik mijn creativiteit mag uiten zoals ik wil, en humor ook zeker niet verboden is. De leraar werd elke keer erg enthousiast als ik iets op een creatieve manier deed uiten.
Ik heb erg genoten van dit semester, vooral door de leuke skills die er zijn aangeboden.